Sunday, August 12, 2007

JANGAN MENCARI TERLALU SEMPURNA

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menampalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi.... Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelezatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain Kamu juga yang akan MENYESAL.

3 comments:

mimie said...

tidak ada manusia di dalam muka bumi ini dilahirkan dengan complete..
setiap org ada kekurangan dan kelebihan masing2..
terimalah ape yang kita peroleh sekarg, jangan terlalu mencari yang sempurna kerana yang sempurna ada juga kekurangannya..
kan..kan...

NeoAnderson said...

suke2...i nak copy leh x...nak publish kat my blog....

elyias omar said...

nafis,
lumrah manusia mencari kesempurnaan...
tidak pernah puas dengan apa yang mereka ada.
setelah meninggalkan baru mereka terhegeh-hegeh memahukan semula, baru mereka tahu menghargainya..
kadang-kadang usaha kita untuk menjadi teman yang paling sempurna diabaikan...
manusia hanya tahu membandingkan kita dengan yang lebih sempurna walhal dia tau dia pasti tidak bisa mengapai yang di puja...
jadi....
jangan dirintih sikap manusia...
kerna...
kita juga kadang-kadang melakukanya...


.:eLLe:.

www.elleomar.blogspot.com